Väisälä-palkinto / Väisälä Prize

Väisälä-palkinto parhaasta suomalaisesta väitöskirjasta

Tähtitieteilijäseura jakaa palkinnon erinomaisesta tähtitieteen ja tähtitieteeseen liittyvien alojen väitöskirjasta. Palkintosumman on lahjoittanut Vaisala Oy. Palkinnon säännöt ovat seuraavat:
- Voittajalle annetaan palkintosumma 1000 euroa Tähtitieteilijäpäivien aikana
- Tasapelin sattuessa voittosumma jaetaan
- Tuomari voi päättää olla jakamatta palkintoa
- Voittaja(t) saa pitää 45 minuutin esitelmän väitöskirjastaan Tähtitieteilijäpäivillä
- Hakijan täytyy olla väitellyt suomalaisesta yliopistosta
- Hakijan täytyy olla väitellyt edellisten vuosien aikana (seuraavaksi jaetaan palkinto 2026, silloin väitöksen pitää olla tapahtunut 2024 tai 2025).
Tuomari tekee viimeisen päätöksen väitöskirjan sopivuudesta palkinnon saajaksi, mukaan lukien aiheen liittyvyyden tähtitieteeseen.

Hakijan pitaa lähettää (sähköisesti):
1) Väitöskirjan elektroninen versio (tai linkki) ja todistus väitöksestä
2) Vastaväittäjän ja esitarkastajien lausunnot, sekä väitöskirjan virallinen arvosana
3) Lyhyt ansioluettelo

The Väisälä Prize to the best Finnish Astronomical Society PhD

The Finnish Astronomical Society announces a Prize for outstanding PhD thesis in Astronomy and related fields. The prize is sponsored by the Vaisala company. The rules of the prize are as follows:
- The winner will be awarded 1000€ during the Astronomers’ Days.
- If the prize is declared to be ex-aequo, the awarded money will be shared.
- The judge can decide not to award the prize.
- The winner(s) will be invited to give a 45 min presentation on their thesis during the Astronomers’ Days.
- The applicants must have obtained their PhD in a Finnish university.
- The applicants must have defended their PhD in two previous years (e.g. for next prize in 2024 or 2025).
The judge makes the final decision on the applicability of the thesis for the prize, including the relevance to astronomy.

The applicants must submit (in an electronic format):
1) thesis (or a link to it), as well as a certificate that the thesis has been defended and passed.
2) the official statements of the opponent and pre-examiners, in addition to the final grade given by the corresponding faculty/graduate school.
3) Short CV.

Tukijat / Sponsors